CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, December 2, 2012

Perkembangan baby sehingga 40 minggu


Actually,sekarang aku dengan hubby sangat teruja nak taw segala perkembangan baby.
Nak-nak lagi lepas kiteorang g scan semalam, perasaan tu membuak-buak..hehh..so,mula la diri ni rajin nak mengoogle ,sebab nak tengok tumbesaran baby mengikut minggu-minggu. At least,kita tahu serba sedikit tentang perkembangan nya.Subhana Allah..Masya Allah..sungguh indah ciptaan Allah.Aku dah mohon share dari empunya blog, semoga info ini dapat dikongsi untuk ibu-ibu mengandung yan lain...bawah ni link dia..

Credit to :LAMANSERI..

Pada usia kehamilan kita seminggu iaitu setelah 8 hari selepas proses persenyawaan berlaku, blastocyst (kini mengandungi 200 sel) merembeskan mukus untuk memberitahu kehadirannya di dalam rahim.

Masuk minggu ke-2, blastocyst menggelembung dan sel-sel mula berkembang dan terbahagi kira-kira 2 kali sehari sehinggalah pada hari yang ke 12 jumlahnya telah bertambah dan membantu blastocyst terpaut atau disauh dengan kukuh pada endometrium

Kemudian masuk minggu ke-3 selepas proses persenyawaan berlaku, saiz embrio terbentuk dan saiznya hanyalah sepanjang 0.08 inci/2 mm. Gen janin mula hendak membentuk dalam 3 lapisan benih(sel) daripada organ badan yang akan bergabung.

Pada minggu ke-4 berikutnya, janin kita sudah mulai membentuk struktur asas manusia dimana sel-sel mula bergabung dan pada masa itu embrio sudah mulai memanjang kira-kira 1/4 inci / 6 mm.Pada masa ini sudah kelihatan pembentukan otak dan tulang belakang serta anggota lain seperti jantung yang mengepam darah ke paru-paru dan aorta (urat besar yang membawa darah daripada jantung).

3 weeks after conception
(5 weeks after the last menstrual period)
Actual size = 1/10 of an inch long (2 millimeters),
about the size of a "dash" (i.e., - ) printed on this page

Embrio akan terus membesar sehingga pada minggu ke-5 didapati terdapat 3 lapisan iaitu ectoderm, mesoderm dan dan endoderm. Ectoderm adalah lapisan yang paling atas. Ianya akan membentuk sistem saraf pada janin tersebut yang seterusnya membentuk otak, tulang belakang, kulit serta rambut. Manakala lapisan mesoderm pula yang berada pada lapisan tengah akan membentuk organ penting yang asas iaitu jantung, buah pinggang, tulang dan organ reproduktif.

Selain itu, kita perlu tahu bahawa dalam pembentukkan janin ini, sistem peredaran darah adalah yang pertama terbentuk dan berfungsi. Akhir sekali ialah lapisan endoderm iaitu lapisan paling dalam yang akan membentuk organ dalaman seperti usus, hati, pankreas dan pundi kencing.

Kalau kita gambarkan saiz janin 6 mm itu hanyalah sebesar biji tembikai sahaja.

Pada minggu ke-6, sekiranya pemeriksaan secara ultrasound dilakukan, kita akan dapat melihat janin sudah membentuk kepada dan badan. Biasanya getaran jantungnya juga sudah dapat dikesan.

Setelah usia janin minggu ke-7, bentuk bayi semakin jelas terbentuk. Kepala bayi seolah-olah tertunduk dan berada dalam cecair ~ air ketuban atau amnotic sac yang akan memberikan keperluan tumbesaran bayi semasa dalam kandungan. 

6 weeks after conception
(8 weeks after the last menstrual period)
Actual size = 1/2 to 5/8 inches long from crown to rump (15.88 millimeters),
about the size of a jelly bean

Untuk pengetahuan, pada usia kandungan kita minggu ke-8, rupa bayi sudah mulai terbentuk antaranya pembentukan lubang hidung, bibir, mulut serta lidah. Matanya juga sudah kelihatan berada di bawah membran kulit yang nipis. Pada masa ini juga anggota tangan serta kaki juga terbentuk walaupun tidak berapa jelas lagi.

Harimau Malaya Baham Garuda


                                            PEMAIN Malaysia Safee Sali (jersi biru)  diasak pemain Indonesia  di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi. - Foto HASRIYASYAH SABUDIN
PEMAIN Malaysia Safee Sali (jersi biru) diasak pemain Indonesia di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi. - Foto HASRIYASYAH SABUDIN

Kuala Lumpur: Malaysia mengiringi Singapura ke separuh akhir Piala Suzuki AFF apabila muncul naib juara Kumpulan B selepas menewaskan Indonesia 2-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi.

Kemenangan itu bukan saja penting bagi memastikan misi mempertahan kejuaraan terus menyala, tetapi secara tidak langsung menyingkirkan seteru tradisi itu yang sekali lagi menjadi mangsa Harimau Malaya. 


Ketiadaan S Kunanlan dan Khyrill Muhymeen Zambri yang direhatkan akibat kecederaan tidak merencatkan percaturan Datuk K Rajagobal yang masih mampu menurunkan skuad terbaik ketika menang 4-1 ke atas Laos. 

Malaysia memulakan permainan agak perlahan dengan percubaan pertama muncul hanya selepas Indonesia empat kali berjaya melepasi benteng pertahanan negara dalam tempoh sembilan minit.

Bagaimanapun, pemain negara kembali mengawal permainan dan pada minit ke-27, skuad negara membuka jaringan menerusi pemain sayap, Azamuddin Akil yang merembat kencang hantaran lintang Mahali Jasuli.

Bek kanan, Mahali yang tampak begitu serasi dengan bekas rakan sepasukan dari Harimau Muda, Wan Zack Haikal Wan Nor, meledak gol kedua negara pada minit ke-30 selepas menyempurnakan hantaran satu dua dengan Wan Zack.

Bersambung babak kedua, pelawat cuba bangkit merapatkan jurang menerusi gerakan pantas sayap kanannya, Andik Vermansyah, namun benteng negara yang dikemudi Fadhli Shas dan Aidil Zafuan Abd Radzak cukup sukar ditembusi. 


Pujian juga harus diberikan kepada hampir 65,000 penyokong tempatan yang sepanjang perlawanan, berjaya memastikan semangat pemain Harimau Malaya terus membara untuk meraih kemenangan.

Sumber : Bharian

---------------------------------------------------------------------------------------------

semalam,hubby ambik aku balik keje.. balik nak cepat...mandi pun cepat..makan depan tv..semata-mata nak tengok bola..bini dia pun turut sekali..makan nasi depan tv..tak pernah-pernah macam tu..biasa dok kat meja makan..buang tebiat ape??..semalam,semuanya di persetankan..

hubby :"sejak bila sayang layan bola ni?"...
isteri : "err..ntah..ntah-ntah baby kite ni boboy tak??..errr...ke gegurl..??" .........
saling berpandangan antara satu sama lain (............)
tak kisah la boboy ke gegurl kan..tuhan kurniakan kita zuriat ..dah cukup memadai..bersyukur sesangat...Terima kasih Allah..

p/s : ppssttt...semalam dah g scan dengan hubby...sangat teruja bila tengok baby dah membesar..dah ade bentuk...dengar degupan jantungnya yang sangat kuat....Alhamdulillah,dokter cakap baby sihat dan normal..Terima kasih Ya Allah..