CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, May 25, 2011

Kedudukan Matahari Tepat di atas Ka’bah - 28 mei

Istiwa A’zam – 

Kedudukan Matahari Tepat di atas Ka’bah



Arah Qiblat boleh disemak dengan tepat ketika Istiwa A'zam

Penentuan arah qiblat yang tepat sangat penting kerana ia merupakan antara syarat sah solat samada solat fardhu atau sunnat.  Jadi ummat ISLAM mesti memastikan kedudukan arah qiblatnya tepat mengadap Ka’bah.

Alhamdulillah, setiap tahun ada 2 waktu yang telah ALLAH subhanahu wata’ala tentukan kedudukan matahari betul-betul tepat di atas Ka’bah.  Fenomena ini dipanggil Istiwa A’zam (Istiwa Utama).

Alhamdulillah, dengan ketentuan ALLAH ‘Azza wa Jalla ini, membolehkan ummat ISLAM di seluruh muka bumi sejak dahulu hingga hari kiamat memeriksa dan menyemak arah qiblat dengan mudah dan tepat. SubhanALLAH…

Bilakah Istiwa A’zam berlaku?


Di Malaysia, waktu berlakunya fenomena ini ialah pada:

  • 28 MEI setiap tahun, tepat pukul 5.16 petang, dan
  • 16 JULAI setiap tahun, tepat pukul 5.28 petang.


Ihsan Falak Online



Apa yang perlu dilakukan?


Sebelum

  • Pastikan jam yang selalu dibuat rujukan oleh tuan/puan mengikuti waktu piawai yang tepat.  Untuk menentukan ketepatan waktu, tuan/puan boleh memeriksanya dengan SIRIM atau boleh juga

lepas gian d bremm mall

 semalam..kawan aku cam buang tebiat jer kan..balik keje terus nak ajak men bOwling??
watt de hal la kan??
g main pakai bj kurung??demn!
kang tersungkur sekOr2 kat ctu.. =,=!
..bawak lak..aku yang xkurang super duper ny dari superman..ccooi~
   mls nk cite..aku xde tenage nak menaip arini..aci ??
 adddddddaaaaaaaakukesah???

 ni ain comel??errkk? comel kerr??kerr.?? ape der??

 ni la..kuat ngidam..jgn ckp ko pegnent t..nk telan bOla bowling lak..aku xley nk layan~

 ade stail..kOrang kene pasang kekude time main..kekacang ker..kekabu ker..kee.kee...keeee...suke hati ko ler..

 .."go ain kawen..go ain kawen..go ain kawen..go ain kawen.." bg satu tempat bowling dgr..aku letak name dy ain kawen..sbb dy da kawen..kan??
so..dy xley nk gedik2 lebey nk ngOrat bangali kat ctu..
bg peluang kat ain comel..cOmel ker??kerrrrrr??


88 jer kan??xpe..bOley d maafkan..sbb tempt dy xbape best..sume rosak..pin xckup la ..bagai~"alasan nk memperkuatkan kenape point aku kecik"ok la ckit..ade kawan aku yg sorang tu ckp.."jgn ckp aku kalah dlm blog kau taw"..mane ade aku cakap...kan??kan..aku cume cakap..ain kawen num 1..aku num 2..num 3??kalah??aku x cakap kan??kan??



p/s: member aku cakap aku garang..aku lembut ko taw..supian...eehh..supan sangat.. =,=! demn!