CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, April 12, 2011

HIDANGAN PATIN RM13,000

pagi tadi aku dengar hOt FM..msOk Ofs..trus gOogle..layan je la..zaass..

P1
ohh..ini ker ikan patin..xpenah amek port pun
TEMERLOH: Sekumpulan 50 pelanggan yang menikmati hidangan masakan kampung termasuk ikan patin di sebuah restoran di sini terkejut apabila mereka dikenakan bayaran RM13,000.Seorang daripada pelanggan terbabit yang enggan namanya disiarkan berkata, beliau membawa rakannya menikmati makan tengah hari di restoran berkenaan ini yang menyediakan ikan sungai, ulaman dan sayur kampung baru-baru ini."Selesai makan, pemilik restoran berkenan         mengenakan bil berjumlah RM13,000 dan saya terpaksa membayar," katanya.

<--more-->
P3
ohh..ikan patin..slame ni..aku men telan jer..


Beliau berkata, jika dikira, setiap seorang daripada mereka dikenakan bayaran RM260."Ini melebihi makan di restoran enam bintang di Kuala Lumpur," katanya.Kejadian itu kini menjadi bualan peniaga serta penduduk di daerah Temerloh.Difahamkan ikan patin buah atau patin muncung dijual pada harga antara RM90 dan RM120 sekilogram dan apabila dimasak ia dijual dengan harga RM25 hingga RM35 seketul mengikut saiz.Ikan patin sangkar pula berharga RM15 
                                                     sekilogram dan selepas dimasak dijual antara RM5 
                                                    dan RM7 seketul.
P4

Ikan patin sungai berwarna kelabu manakala patin sangkar berwarna cerah dan putih di bahagian sisik atas dan bawahnya pula berwarna kemerahan serta banyak lemak.Ketua Pegawai Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan cawangan Temerloh, Othman Din, meminta restoran dan kedai makan di Temerloh supaya mempamerkan tanda harga atau menyediakan harga pada menu jualan bagi kemudahan pelanggan dan 
                                                   orang ramai."Mereka yang tidak mempamerkan tanda 
                                                   harga boleh dikenakan denda sehingga RM15,000 atau 
                                                  penjara dua tahun atau keduanya sekali," katanya.

P/S: dasyat kau..aku makan pun xpernah harga sampai mcm ni..nges aku nk cr lubuk mane nak bayar..gamakny tak kawen la yer..kalO aku berada di tempat kejadian..ffuuuhhhhh~

4 comments:

misz sheyla said...

ni namenye patin buah ko taw..meh tanye orang pahang ni....ikan ni boleh dibeli pada rege rm 100 dan mungkin lebih ratus sekilo..rege die mahl sebab ikan ni cume makan buah so isi die lebih sedap....kalo dah sekilo da lebih seratus cube kire bape hengget seketul ikan tu bila dah masak....??? tapi tu la salah peniage tu sebab tak letak rege awal2...sian kat orang...tapi takyah tekujat...rege ikan patin sungai memang mahal gilos...kalo nk murah tangkap sendiri...harharhar..tu pun kalo nasib baik...

scha_imal87 said...

giler vaveng mahal ..mksdny aku xpenah lg mkn ikan patin..sbb xpnh bayor smpai mhal2 mcm tuh..

misz sheyla said...

muahahahha..nk mkn ikan patin free.meh dtg umah aku....tapi tu pun kalo bapak aku dpt tgkap ikan ni

scha_imal87 said...

harga dy mahal..syg la nk mkn..ekekekkeek