CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 23, 2011

SEnGuGut masalah wanita setiap Bulan

sengugut??? sesunggut?? sengugut?? aku selalu kOnpius dgn menatang 2 ni.. sengugut ialah sakit Puan yer...
manakala sesunggut aku biase dgr org ckp sesunggut semut...haaa..begitu..tapi member aku suke mengkonpiuskan aku nie.. "sesunggut tu la sakit periOd"....otak kau!!...aku bkn budak2 lagi..T_____T
td aku berblOg walking..aku terserempak dalam entry beliau..


lalu berniat nak sharing ngn kaum2 hawa...xpe kan??kan??hehehhe...xsalahkan??

malu2 lak...

sila baca sendiri...

Entri sebelum ni aku cerita pasal PMS,(kalau tak baca lagi klik PMS) so dalam entri kali ni nak cerita pasal Dismenorea atau bahasa asli melayu sengugut. Sengugut/Dismenorea ni adalah merujuk kepada rasa sakit yang korang alami semasa period. Mungkin sakit ni lebih teruk masa 2 hari pertama period atau kadang-kadang tak sakit langsung..(magic! tiba-tiba tak sakit pulak). Ada gadis yang mengalami sakit teruk guling-guling, tapi ada juga yang sakit ala kadar je. ( bestnye macam tu!).. INGAT!!! Beza tau antara PMS dengan Dismenorea ni...sebab PMS terjadi sebelum period.OK?
<--more-->
Punca:
~ Disebabkan oleh pengecutan atau pergerakan kuat otot uterus. Wanita yang dismenorea melampau mungkin menghasilkan lebih prostaglandin dalam uterus mereka. Prostaglandin tu = otot yang bergerak lebih kuat dan kerap, maka aliran darah dikawasan tersebut menjadi kurang lalu menyebabkan saraf lebih sensitif pada kesakitan! OMG!

Simptom-simptom:
~ Sakit yang dekat bahagian bawah perut. Rasa macam "Ya Allah sakit gila kenapa perut aku ni..."*berpeluh sikit kat dahi sebab tahan sakit*
~ Sakit kepala melampaui batas..hehe
~ Muntah, atau rasa macam nak muntah
~ Cirit-birit
~ Pengsan. (tahap kritikal dah ni..)

 p/s: aku penah tgk member aku bertungku gune iron man yg panas..dan d balut kain batik..aku takot..sbb aku salu pk yg iron akn lekat kat lemak perut...kih2...tp bOley je kalO nk cube


 
 
Sumber bacaan: kotex (tentang gadis)
image: google

No comments: