CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, February 25, 2011

[PTPTN] Helah Dalam Sistem Ujrah

[PTPTN] Helah Dalam Sistem Ujrah

bende ni aku copy paste dari Fb member aku...kesahihan bende ni..aku kurang pasti...tapi ..kalO salah sebelum ni pun..aku ase dalam bulan 2 nie aku asyik tanye2 kat member ofs aku...selagi blm sampai hujung bulan ni iaitu tarikh ttup untuk memOhOn pertukaran ke sistem Ujrah..."eh..mcm mane ptptn kO??kO nak amek Ujrah ke??tapi kalO ujrah pOtOng..tggal cput la gaji nanti..pastu tiap2 tahun bayar plak makin besaw..kalO gaji nek mendadak xpe la pulak kan.."..esk tye lagi...luse tanye lagi...nak tdo nnt pun tye lagi...sampai kawan aku dah naik menyampah utk menjawab sOklan yg same...igt aku ni suke nak tye soklan yg same???? aku pun nek muak...uuuweerrkkk.......haih~ pakah??..tapi kalO betOl la ape yang aku bace ni kan..haaihh...mmg nak marah tOl aku..kalO salah sila tegur aku..kalO betOl pun..maksdny xsalahkan aku sharing2...huhuuuu...


sila scrOll kebawah..fOr mOre infO...





by Eddie Ka on Saturday, January 15, 2011 at 12:19pm
Dibenarkan untuk copy-paste ke mana-mana, dengan menyertakan link ke halaman ini:
http://www.al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=645656#645656


Oleh: Adou_Fr


Salam,


1- Setelah meneliti dokumen PTPTN dalam sistem Ujrah, saya mempunyai beberapa perspektif seperti yang akan dibentangkan.


2- Perubahan sistem 3% kepada 1% yang dinamakan sistem Ujrahsebenarnya mempunyai helah tertentu yang harus diketahuï sebelum diisi.


3- Baki yang dikira bukan baki semasa, tetapi adalah baki pada tahun tertentu, dalam kes ini Jun 2008.


4- Perjanjian yang adil sebenarnya hendaklah menggunakan jumlah asal pinjaman seperti yang terdapat dalam perjanjian asal.

<--more-->

5- Menggunakan baki pada tarikh yang berlainan sebenarnya menimbulkan keraguan, contohnya apabila peminjam telah meminjam pada tahun Jun 2000 hingga Mei 2003 (selama 3 tahun).


6- Dalam kes ini, peminjam telah dikenakan kos sebanyak 3% dari tahun 2003 hingga 2008.


7- Justeru, jika pinjaman asal bernilai RM 24000, dengan dicampur dengan kos di atas (3 % x 5 tahun) akan bernilai RM 24000 + RM 3600.


8- Dengan anggapan peminjam belum lagi membayar sebarang jumlah sehingga tarikh tersebut, jumlah yang dinilai dalam perjanjian ini sebenarnya bernilai RM 27600.


9- Melaluï sistem Ujrah, peminjam akan dikenakan 1% daripada jumlah (RM 27600) ini bernilai RM 276, selama 126 bulan iaitu 10.5 tahun.


10- Justeru, peminjam akan dikenakan tambahan sebanyak RM 276 x 10.5 iaitu RM 2898.


11- Maka jumlah sebenar yang dikehendaki dibayar oleh peminjam adalah RM 27600 + RM 2898 iaitu RM 30498.


12- Maka peminjam akan membayar RM 30498 setelah meminjam sebanyak RM 24000.


13- Ini melibatkan pertambahan jumlah sebanyak RM 6498 daripada jumlah asal pinjaman, atau 27.075% daripada jumlah asal.


14- Sebenarnya, setelah dikira, sistem ini adalah satu helah bagi PTPTN mendapatkan kembali bayaran balik dengan cara potongan gaji.


15- Setelah menandatangani perjanjian sistem Ujrah ini, peminjam akan membayar secara potongan gaji tanpa boleh mengelak daripada membayar pinjaman ini.


16- Ini bermakna, keuntungan adalah kepada PTPTN, yang mengambil 27.075% daripada pinjaman asal, DAN pembayaran on-time melaluï potongan gaji.


17- Saya melihat ini sebenarnya adalah helah untuk memaksa peminjam membayar melaluï potongan gaji, dan bukan sebagai satu “ihsan” untuk mengurangkan beban peminjam.


18- Saya melihat ini adalah helah bagi memastikan peminjam yang selama ini hanya membayar RM 50 sebulan, yang entah bila akan habis membayar pinjamannya, akan membayar RM 200+ sebulan mulaï tarikh sistem Ujrah diluluskan.


19- Lebih menguntungkan pihak PTPTN, ia akan berlaku secaraclean atas topeng Syari`ah.


ألا ترون يا من وافق لهذا أنه ربا مبينا وغشا مخفيا؟


WaLlahu a`lam.


Sumber asal:
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.al-fikrah.net%2Findex.php%3Fname%3DForums%26file%3Dviewtopic%26p%3D645656%23645656&h=39e18


Bacaan berkaitan:
http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/859-ptptn-baru-berasaskan-ujrah--ulasan-saya.html


p/s : aku dalam dilmea...nak wat ke x.... T_______T...compius...

3 comments:

IeRa said...

urmm..
iera n kengkawan kt kolej..
cakap ptptn ni PTPTTipu jep..
puas hati

hahah

scha_imal87 said...

kan..hahaha..mcm kacang lupe kan kulit lak..menci tOl nengOk iklan yg ckp g tu..hahahha..kte pinjam tp still bayar taw..walaupun cput..hihiihiii

ah sue_2ya said...

ooo kwnku lya...cara kiraan ya mmg tol...mmg knk byr byk kakya...apa yg cba dsmpaikan is akad ya mstilah cra islam..xda riba'(HARAM)...3% yg dlok ya dikira riba'....dats y daknya mok 2ka kpd ujrah...which is HALAL....p'2karan akad...xpyh ko penin2 pikey k....